Czy banany tuczą?

2 min czytania

Tycie a banany

Banany są jednym z najbardziej obfitujących w kalorie owoców na ziemi. Na szczęście owoc ten ma jednak wiele zalet. Nie należy całkowicie wykluczać bananów ze swojej diety. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj wartość odżywczą bananów oraz sprawdź, czy banany tuczą? Z jakiego powodu warto je jeść?

Czy banany tuczą?

Wiele osób przestrzegających ścisłej diety zadaje sobie pytanie, czy banany tuczą? Z jednej strony, odpowiedź można uznać za banalną – mają dużo kalorii, więc tak. Jednak to, że ich spożycie daje długotrwałe uczucie sytości i są cennym źródłem łatwego do przyswojenia białka sprawia, że zawsze warto włączyć je do jadłospisu.

Banany zazwyczaj nie są naszym pierwszym wyborem na zdrową przekąskę, ale dla niezdecydowanych polecamy ich spróbować. Szybko zaspokajają głód, są na tyle słodkie, że zniwelują ochotę na słodycze, a do tego nie powodują wzdęć. Pamiętaj – jeden banan nie sprawi, że przytyjesz. Jeśli zjesz trzy lub cztery pod rząd, to już inna sprawa. Dłuższy czas na takiej „diecie bananowej” na pewno odbije się niekorzystnie na Twojej sylwetce.

Kolejną rzeczą jest to, że banany zawierają dużo węglowodanów i cukrów. W 100 gramach banana znajdują się 23 gramy węglowodanów oraz 12 gramów cukru. Odpowiadają one za spowolnienie metabolizmu.

Najważniejsza jest więc rozsądna dieta i ilość spożywanych produktów. Banany są świetną przekąską po intensywnym treningu, kiedy niedobór kalorii i składników odżywczych może wpłynąć na koncentrację i wzrost mięśni. Banany zawsze będą wyborem zdrowszym niż słodkie napoje, przekąski czy ciasta.

Odpowiedź na pytanie, czy banany są tuczące jest więc prosta. Jedzone w nadmiernych ilościach, są tuczące. Jeden banan dziennie lub raz na jakiś czas nie zaszkodzi i nie wpłynie negatywnie na efekty stosowanej diety.

Banan – wartości odżywcze, kalorie

Banany mają wysoką zawartość kalorii. Jeden średniej wielkości banan ma ich około 120. Mniejsze sztuki mają około 70 kalorii. 75 procent masy banana to woda, 22 procent to węglowodany, a 1 procent to białko.

Istnieje wiele korzyści płynących ze spożywania bananów. Do najważniejszych należy wysoka zawartość potasu, który jest ważny dla naszego zdrowia. Powinny je więc spożywać osoby, które zmagają się z nadciśnieniem. Potas ma pozytywny wpływ na układ krążenia, a także redukuje stres, poprawia nastrój i pozytywnie wpływa na poprawne funkcjonowanie mięśni. W bananach znajdziemy także duże ilości żelaza, jodu, magnezu, fosforu, cynku, selenu, fluoru oraz beta-karotenu, witaminy C i witamin z grupy B.

Banany obniżają też cholesterol. Są pełne pektyn, dzięki którym cholesterol nie gromadzi się we krwi. Błonnik natomiast powoduje uczucie sytości, co sprawia, że jemy mniej. Spożywanie bananów spowoduje też, że nie będziesz podjadać między posiłkami.

Banany są dobre dla serca i pomagają zapobiegać rakowi nerek. Takie działanie wykazują przede wszystkim banany zielone. Jeśli chodzi o zdrowie układu pokarmowego, owoce te pomagają w leczeniu wrzodów. Zwiększają produkcję śluzu wyściełającego żołądek, co pomaga w przypadku tego schorzenia.

Jeśli cierpisz na biegunkę, wzdęcia czy niestrawność, banany mogą pomóc. Są one szczególnie skuteczne w przypadku dzieci i osób starszych. Banany mogą być stosowane w każdym wieku do wybielania zębów. Wystarczy systematycznie pocierać zęby wewnętrzną stroną skórki.

Pamięta jednak, że banany nie są zalecane dla diabetyków z powodu wysokiego indeksu glikemicznego (IG 60). Bardzo szybko podnoszą poziom glukozy we krwi.

Ile waży średnio banan?

Średni banan razem ze skórką waży około 200 g. Po obraniu jest to 120 g. Jest to teoretycznie niewiele, a jednak ta ilość owocu pozwoli zaspokoić głód.

Co ma dużo białka? 

dietetyk
3 min czytania

Jak pobudzić apetyt

dietetyk
3 min czytania