Czy kotlety sojowe są zdrowe?

2 min czytania

Kotlety sojowe - czy są zdrowe?

Produkty sojowe i sama soja szybko zyskują popularność i często pojawiają się w naszych sklepowych koszykach. Stanowią one doskonałe źródło składników odżywczych i sprawdzają się jako zamiennik mięsa lub nabiału. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, czy kotlety sojowe są zdrowe i czy warto jeść soję!

Czy kotlety sojowe są zdrowe? Właściwości soi 

Soja i produkty z niej wytwarzane są uważane za najlepsze i najbardziej kompletne zamienniki białka z produktów zwierzęcych. Żywność na bazie soi ma wysoką zawartość białka pochodzenia roślinnego oraz błonnika, który działa pozytywnie na układ pokarmowy. Są również bogatym źródłem wapnia, cynku, żelaza, magnezu, witamin z grupy B oraz korzystnych kwasów tłuszczowych. Soja zawiera izoflawony, które działają jak tarcza dla serca. Obniżają też poziom cholesterolu i mają działanie antyoksydacyjne, czyli neutralizują stres oksydacyjny, dzięki czemu działają zarówno przeciw nowotworom, jak i starzeniu się organizmu. Jednak pomimo wszystkich korzystnych właściwości, soja jest silnym alergenem, dlatego przy pierwszym jej spożyciu należy zachować szczególną ostrożność i spożywać ją w małych porcjach. Ponadto może ona zaburzać wchłanianie hormonów tarczycy, co oznacza, że osoby przyjmujące syntetyczne leki na tarczycę powinny wstrzymać się od spożycia soi przez 4 godziny po przyjęciu leku.

Zastosowanie produktów sojowych 

Produkty z soi są często stosowane w diecie wegańskiej oraz wegetariańskiej. Różnorodność produktów z soi daje wiele możliwości ich wykorzystania w kuchni. Do najpopularniejszych produktów wytwarzanych z soi zalicza się:

  • tofu, czyli twarożek uzyskiwany z napoju sojowego,
  • napój sojowy, wytwarzany z ziaren soi,
  • mąka sojowa, pozyskiwana z drobno zmielonych ziaren soi, które pozbawione są zewnętrznej okrywy,
  • tempeh, czyli zbity blok sojowy wytworzony ze sfermentowanych ziaren soi,
  • kotlety sojowe/granulat sojowy – są to zwarte kawałki, które powstają na bazie mąki sojowej i przeznaczone są do dalszej obróbki,
  • jogurt sojowy – wytwarzany na bazie napoju sojowego.

Jak przygotować produkty sojowe 

Możesz kupić mleko sojowe w sklepie spożywczym lub zrobić je samodzielnie w domu. Wzmocnione wapniem mleko sojowe jest świetnym zamiennikiem mleka krowiego, więc możesz przygotować bogatą w białko owsiankę, koktajle, użyć go do płatków śniadaniowych, zup czy naleśników. Dobrze sprawdzi się również w roli dodatku do kawy. Jogurt może być podstawą zdrowego śniadania – dodaj do niego świeże owoce i wartościowe orzechy. Możesz też przygotować z niego owsiankę nocną. Wykorzystaj go jako bazę do kremowego dressingu, którym zwieńczysz pyszną sałatkę, zrób z niego sos do makaronu lub zagęść zupę.

Tofu jest wyjątkową potrawą, która sama w sobie ma mdły smak. Wchłania jednak smak wszystkiego, z czym jest przyrządzane, więc można je dowolnie doprawić. Tofu jest cenionym składnikiem w kuchni azjatyckiej. Świetnie sprawdza się jako substytut mięsa w daniach wegańskich. Wędzone tofu może być używane jako zamiennik bekonu w takich potrawach jak fasolka po bretońsku czy carbonara. Tofu można przygotować na wiele sposobów i zastąpić nim mięso, ryby, jaja czy ser. Możesz zrobić z niego tofucznicę (zamiennik jajecznicy), tofurnik (sernika) czy też tofu-fetę do sałatek. Tofu jest bardzo uniwersalnym składnikiem i może być używane w wielu potrawach i przepisach.

Co ma dużo białka? 

dietetyk
3 min czytania

Jak pobudzić apetyt

dietetyk
3 min czytania