Jak pobudzić apetyt

3 min czytania

Jak pobudzić apetyt?

Brak apetytu to częsty problem u dzieci, ale borykają się z nim także osoby dorosłe. Nie zawsze jest to oznaka choroby, a przyczyn może być naprawdę wiele. Często wynikają one z nieprawidłowego żywienia lub niedoborów. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, skąd bierze się brak łaknienia i jak pobudzić apetyt! 

Brak apetytu u dzieci i dorosłych – jakie mogą być przyczyny?

Apetyt definiuje się jako chęć spożycia określonego pokarmu. Brak apetytu może być wynikiem złych nawyków żywieniowych, ale może też być oznaką poważnej choroby.

Głównymi przyczynami braku apetytu u dziecka są błędy, jakie popełniają rodzice podczas karmienia swoich pociech, czyli:

  • zmuszanie do jedzenia,
  • przekarmianie,
  • zgoda na spożywanie wielu kalorycznych przekąsek i słodkich napojów,
  • podawanie zbyt dużych porcji.

Czasami problemy z apetytem u dzieci wynikają z chorób. Do takich należy m.in. zespół złego wchłaniania. W tym przypadku dziecko traci na wadze, staje się słabsze, wykazuje objawy anemii i ma stolec o intensywnie nieprzyjemnym zapachu. Czasami przyczyną są infekcje dróg moczowych lub infekcje wirusowe czy bakteryjne, którym towarzyszy gorączka.

Brak łaknienia u dorosłych może być czasem spowodowany przewlekłą chorobą lub bardzo ciężkim, wymagającym leczeniem (np. chemioterapią). Niski apetyt może być również efektem ubocznym stresu lub leków.

Na poprawę apetytu – witaminy i minerały

Nieodpowiednia dieta, która jest uboga w witaminy i minerały, może być przyczyną braku apetytu. Odpowiedzialne mogą być np. niedobory witaminy A, którą można znaleźć w takich produktach jak wątróbka, jajka lub mleko.

Niski poziom witaminy B również może objawiać się brakiem apetytu. Należy więc pamiętać, że w codziennej diecie powinny znaleźć się pokarmy, które są w nią bogate: suche nasiona roślin strączkowych, brązowy ryż, chuda wieprzowina, orzechy, kasza gryczana, płatki owsiane, banany, jaja, drożdże, warzywa liściaste, mięso drobiowe i awokado. Przyczyną braku apetytu okazać może się niedobór cynku. Jego bogatym źródłem są: mięso, ostrygi, ziarna zbóż, ryby, rośliny strączkowe i orzechy.

Co na apetyt? Jak zwiększyć łaknienie?

Aby pobudzić apetyt, należy najpierw przeanalizować swoje nawyki żywieniowe i zadać sobie pytanie, czy dieta jest zróżnicowana i bogata w niezbędne składniki odżywcze.    

Apetyt zwiększyć można za pomocą naturalnych składników, czyli ziół i przypraw. Nie tylko zwiększają one apetyt, ale także poprawiają smak i atrakcyjność przygotowanego posiłku. Do ziół i przypraw o takich właściwościach należą: bazylia, anyż, imbir, papryka ostra, cynamon, tymianek, rozmaryn, pieprz, estragon, chrzan, melisa, kminek, goździki, koper, mięta, rumianek, gorczyca.

Najlepszym sposobem na zwiększenie apetytu u dzieci i dorosłych jest stosowanie syropu, który zawiera wyciągi z naturalnych roślin – m.in. wyciąg z pieprzu, mięty i kopru. Taki produkt jest dostępny bez recepty.

Sposoby na zwiększenie apetytu u dzieci i dorosłych

Oprócz wspomagania apetytu ziołami i przyprawami dodawanymi do potraw, ważne jest, aby przeanalizować swoją dietę i upewnić się, że nawyki żywieniowe są zdrowe. Koniecznie zwróć uwagę na kilka ważnych zasad:

  • unikaj podjadania między posiłkami, szczególnie słodkich lub słonych przekąsek czy fast foodów,
  • posiłki powinny być różnorodne i składać się z różnych grup produktów, aby dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych,
  • posiłki spożywaj w spokoju – stroń od jedzenia przed ekranem komputera czy telewizora,
  • jeśli masz problem z wymyślaniem nowych przepisów, wykorzystaj książki kucharskie, których kolorowe ilustracje zainspirują Cię do próbowania nowych potraw i eksperymentowania z nieznanymi smakami,
  • jedzenie powinno być spożywane regularnie (4-5 razy dziennie), o stałych porach, a duże porcje należy zastąpić mniejszymi,
  • potrawy powinny być atrakcyjne dla oka – na talerzu musi być pięknie, kolorowo i aromatycznie,
  • codzienna dieta powinna zawierać owoce i warzywa – szczególnie te zawierające dużo fruktozy (winogrona, jabłka, gruszki, śliwki, banany); pozytywne działanie mają również warzywa – tu można wymienić cebulę i czosnek,
  • aby poprawić swoje zdrowie, włącz do swojego codziennego harmonogramu aktywność fizyczną; będzie to miało pozytywny wpływ na cały organizm, zwiększa metabolizm i sprawi, że będziesz potrzebował więcej energii, a także polepsza apetyt – każda forma aktywności fizycznej jest dobra, o ile dostosujesz ją do swojego stanu zdrowia, wagi ciała i wieku,
  • musisz pić odpowiednią ilość płynów, aby uregulować swój apetyt – aby dodać smaku wodzie, możesz również dodać do niej sok z cytryny; warto także spożywać świeże soki owocowe i warzywne oraz herbaty ziołowe.

Wiele osób borykających się z brakiem apetytu ma także problem z utrzymaniem odpowiedniej wagi. Sprawdź, co jeść, żeby przytyć!

Co ma dużo białka? 

dietetyk
3 min czytania

Czy banany tuczą?

dietetyk
2 min czytania